Menu & Search

Zakelijk zelfvertrouwen: ‘Vertrouw op jezelf, niet op de ander’

Zakelijk zelfvertrouwen: ‘Vertrouw op jezelf, niet op de ander’

Wanneer je zakelijk zelfvertrouwen hebt, schop je het als ondernemer veel verder. Maar wat is het en hoe kom je aan zakelijk zelfvertrouwen?


Doodeng vind ik het soms, mijn eigen zaak runnen. Ben ik wel goed genoeg, wat als het niet lukt en moet ik niet bij mijn leest blijven? Als iéts belangrijk is als ondernemer, is het wel zelfvertrouwen. Iemand die daar veel over weet, is Jikkie Has. Ze schreef een boek over zakelijk zelfvertrouwen. “Om zelfvertrouwen te krijgen, moet je actie ondernemen.”

Has dacht jarenlang dat ze CEO wilde worden. Ze studeerde aan de Universiteit van Maastricht en later Tilburg en volgde uiteindelijk een traject bij PostNL om hogerop te komen. “Ineens dacht ik: dit is helemaal niet mijn droom. Wiens leven ben ik eigenlijk aan het leiden?” Na een miskraam ging ze door een diep dal. “Ik had geen zelfvertrouwen meer. Het is een open deur, als ik niet in mezelf geloof, waarom zou een ander dat dan wel doen? En hoe doe je dat?” Visualiseren en ‘the law of attraction’ blijken niet echt te werken als je in de put zit. “Ik moest op zoek naar praktische tools.”

Zakelijk zelfvertrouwen?

Ze gaat op zoek naar wat zelfvertrouwen eigenlijk is. “Robert Haringsma heeft de definitie van Christopher Mruk overgenomen in zijn wetenschappelijke zoektocht, het is een combinatie van waardigheid en vaardigheid. Eigenwaarde, je mag succesvol en zichtbaar zijn. Vaardigheden gaat over hoe goed je bent in wat je doet.” Veel ondernemers die Has helpt, zitten veel meer op die vaardigheden. “Terwijl velen juist aan hun waardigheid moeten werken. De negatieve gedachte dat er niemand op je zit te wachten, dat leuren geen zin heeft of dat je ‘vast door de mand valt’ houden je tegen.” Daar had ze zelf ook last van. “Ik was mezelf steeds aan het aanpassen. Ik wilde aardig gevonden worden, geen bitch of geldwolf zijn.”

Hoe is ze dan toch gaan ondernemen? “Door op te schrijven wat me tegenhield. Er zat een rem op, ik moest dat onder ogen komen en kijken waar ik nou eigenlijk bang voor was.” Na veertien redenen om niet te gaan ondernemen, stopt ze. “Het waren dingen als ‘wie zit er op mij te wachten’ en ‘zoveel mensen willen ondernemer worden’. Alleen al door ze onder ogen te zien, verliezen ze kracht. Wat is nou eigenlijk waar?” De volgende stap is ervaring opdoen. “Gewoon maar dingen proberen, heel spannend. Ik nam een Amerikaanse business coach in de arm met een Amerikaanse mindset. Ze zag mijn potentie, door haar dacht ik: fuck it.” Het zorgt voor zakelijk zelfvertrouwen.

Impact maken

Het helpt haar over de negatieve overtuigingen heen te komen. “Ik wil impact maken. Dan moet je zichtbaar worden. Mijn coach pushte me een nieuwsbrief te beginnen. Die ben ik gaan promoten op LinkedIn en in een mum van tijd had ik honderd aanmeldingen. Natuurlijk zijn dat soort dingen spannend, maar ik heb het geprobeerd en het is gelukt.” Ze vervolgt: “Dat is ook echt belangrijk als het gaat om zelfvertrouwen: nieuwe ervaringen opdoen. Mijn nieuwsbrief promoten op LinkedIn vond ik spannend, wat als ik kritiek zou krijgen? Daar kon ik maar op één manier achter komen: door zichtbaar te zijn. Wanneer je het probeert, blijkt het altijd mee te vallen.”

Comfort zone

Zelfvertrouwen moet je niet alleen voelen als het goed gaat, zegt Has. “Je moet het niet koppelen aan je resultaten. Als die minder zijn, heb je dan gefaald? En waarom vind je dat je gefaald hebt? Is dat iets dat vanuit jezelf of van buitenaf komt? We koppelen een goedlopend bedrijf en geluk graag aan elkaar.” Has twijfelde ook aan zichzelf als ze niet de resultaten haalde die ze voor ogen had. “Terwijl je het anders moet zien: als je een klant misloopt heb je niet gefaald. Er zijn veel meer factoren die je succesvol maken.”

De belangrijkste tip die Has kan meegeven? “Laat niet elke gebeurtenis je zelfvertrouwen beïnvloeden. Je hoeft niet alles persoonlijk op te vatten. Het gaat niet altijd goed, je haalt niet altijd een klant binnen met een verkoopgesprek en niet elke post loopt goed.” You win some, you lose some, is het devies. “Daniel Kahneman zei dat ooit, economisch succesvolle mensen zijn daar veel meer mee bezig. De ene verkoop ging niet goed? Op naar de volgende.” Een keer falen betekent dus niet dat alles mislukt is. Zelfvertrouwen bouw je op door uit je comfort zone te stappen, nieuwe situaties aan te gaan en gedwongen worden iets nieuws te ondernemen, zegt Has. “We willen niet verliezen. Lukt een keer iets niet? Nou en. Leer ervan en op naar de volgende poging.”

Soms zijn dingen ook gewoon moeilijk. “Dat hoef je niet aan jezelf te wijten. Neem de hele situatie rondom corona. Dat zegt niets over wat je wel of niet kunt. Vooral vrouwen internaliseren snel. Stop daarmee!” De laatste tip is actie ondernemen. “Voor zelfvertrouwen komt actie. Wanneer je vaardigheden traint, stijgt je zelfvertrouwen. Als je net leert fietsen, ben je onzeker. Maar hoe vaker je fietst, hoe beter het gaat. Het is heel belangrijk om in actie te komen, te proberen. Sommige dingen voelen niet goed, maar zijn wel goed. We gaan veel te graag op ons gevoel af, het moet allemaal maar goed voelen. Ik schop mensen graag hun comfort zone uit, anders kom je niet verder.”

Of ik zakelijk zelfvertrouwen heb? Daar schreef ik eerder al over.

Samenwerken? Check ingelisedevries.nl.

Mijn Engelse artikelen lees je op Medium.

Alle verhalen op dit blog schrijf ik vrijwillig. Vind je het tof om te lezen en wil je daar wat tegenover stellen? Via PayPal of een Tikkie kun je een zelf te bepalen bedrag naar mij overmaken.