Menu & Search

Psycholoog Thijs Launspach: ‘Je hoeft tijdens de crisis echt geen roman te schrijven’

Psycholoog Thijs Launspach: ‘Je hoeft tijdens de crisis echt geen roman te schrijven’

Is de lockdown de tijd om nieuwe dingen te doen? Niet per se. Psycholoog Thijs Launspach vertelt waarom het niet erg is als het allemaal even niet lukt.


De afgelopen twee maanden is het leven voor de meeste mensen compleet veranderd. En daar moet je – zeker als millennial – maar het beste uithalen. Je side hustle opzetten, iets nieuws leren en natuurlijk zijn we allemaal topfit nu de kroegen dicht zijn.

Maar is het wel redelijk wat we onszelf opleggen? Hebben we wel meer tijd en vooral: hebben we meer energie om dingen te doen? “Het idee dat deze crisis zonde van je tijd is geweest als je geen roman hebt geschreven, nieuwe taal of vaardigheid hebt geleerd of een bedrijf bent begonnen, is echt gelul”, zegt psycholoog en stressexpert Thijs Launspach al wandelend aan de telefoon – “dan kom ik nog buiten vandaag”.

Meer tijd maar ook meer veranderingen

Nu we allemaal thuis werken, heerst er het misverstand dat we veel meer tijd hebben om dingen op te zetten. “Het is helemaal niet voor iedereen het geval”, vertelt Thijs. De enorme verandering in de wereld kunnen lastig zijn om te verwerken. “Natuurlijk kan het de tijd zijn om te bezinnen, maar het is goed om te weten dat dit een tijd is die veel van je vraagt. Je moet omgaan met angsten, veranderingen, teleurstellingen. Ik kan me juist voorstellen dat je net even wat minder uit je vingers krijgt.”

Even wat minder uit je vingers krijgen is soms bijna niks meer uit je vingers krijgen. Sporten kan een grote opgave zijn en je werk krijg je om verschillende redenen niet altijd voor elkaar. De grens tussen luiheid en voor jezelf zorgen is soms dun. Wanneer heb je de figuurlijke schop onder je kont nodig? “Ik vind dit een moeilijke. In het geval van sporten is het natuurlijk wel zo dat het je niet alleen helpt je doelen op de lange termijn te bereiken, maar het is een activiteit waar je direct een gelukkiger gevoel van krijgt.”

Het kan helpen jezelf een ander perspectief te bieden. “Misschien is het goed om ‘t volgende te doen, dit vind ik altijd een interessant gedachte-experiment. Als een goede vriend of vriendin met deze situatie naar je toe komt voor advies. Diegene is uitgeblust, kan zich er niet meer toe zetten iets te doen en voelt zich schuldig. Wat zou je dan zeggen? Voor onszelf zijn we vaak strenger dan voor de mensen van wie we houden.”

Een beetje stress is gezond

Wennen aan de nieuwe omstandigheden, nieuwe routines vinden en veel thuis zitten kunnen voor stress zorgen. Stress is niet altijd slecht, zegt Thijs. “Een beetje stress en druk zorgt voor prestaties. Je gaat harder je best doen bij een deadline of presentatie. Je wilt dan juist net wel even die stress raken waar je lichaam actief van wordt. Het is een overlevingsinstinct om meer prestaties te leveren. Het is goed om dit uit te dagen, te trainen.”

Mits je goed op de rem trapt na een periode van stress. “Sommige periodes moet je ergens aan trekken, zolang je dat met voldoende rust compenseert is er niks aan de hand.” Stress die aanhoudt – chronische stress – is wel slecht. “Bijvoorbeeld zorgen om je relatie, gezondheid, geld, (financiële) toekomst. Of een weinig steunend netwerk om je heen, eenzaamheid.”

Het is vooral zaak goed om te gaan met stress. Dit kan op verschillende manieren. “Praten over dingen maakt je gezonder en gelukkiger.” Fysiek gezond zijn helpt ook tegen stress. “Hoe je slaapt en eet, hoe vaak je sport. Op bepaalde momenten even geen prikkels tot je nemen, zorgen voor een vorm van spel. En uitkijken met alcohol en cafeïne. Ben je fysiek fit, dan kun je mentaal meer aan.” Ook het herkennen van je eigen alarmsignalen kan helpen. “Voor de meeste mensen is het hoofdpijn, last van je rug, piekeren, een verminderde concentratie. Zin in slecht eten, veel of weinig slapen. Het zijn signalen dat je moet ingrijpen, maar je moet de signalen wel herkennen.”

De gouden tip voor thuis werken

Hij mag dan expert zijn op het gebied van stress, ook voor Thijs is het een vreemde tijd. Naast dat hij vooral vanuit huis werkt in plaats van op pad te zijn en mensen te ontmoeten, stond voor begin april zijn nieuwe boek Werk kan ook uit gepland. “We hebben besloten het uitbrengen uit te stellen en een hoofdstuk over thuiswerken toe te voegen.” Een praktische tip? “Eén tip? Dit is een lastige. Het belangrijkst is: al zit je in een thuisomgeving, maak onderscheid tussen werk en niet-werk.” Maak goede afspraken met jezelf en scherm je werkplek af. “Door bijvoorbeeld een andere stoel te gebruiken als je aan de keukentafel werkt. Of een hoekje inrichten waar je werkt. Dan weet je wanneer het werk is en wanneer niet, ondanks dat je geografisch op dezelfde locatie zit.”

Ook acceptatie is belangrijk. “Accepteer dat dingen iets moeilijker gaan nu je thuis werkt. Het is niet erg en daar hoef je je niet schuldig over te voelen. Wel moet je er goed over communiceren, aangeven wat wel en niet lukt. En je eigen verwachtingen bijstellen.” Dat het leven veranderd is, staat buiten kijf. “Maar wat betreft dit onderwerp – omgaan met stress – is er weinig veranderd. Het gaat over dezelfde dingen. Of je nu bang bent om besmet te raken of je baan kwijt te raken, stress voor een deadline hebt of niet weet hoe je toekomst eruit komt te zien. Dit is een tijd die veel van je vraagt, waarin je het beste aan jezelf moet geven. Dit betekent af en toe op de rempedaal trappen en lief zijn voor jezelf. Die boodschap blijft hetzelfde.”

Foto: Nanda Hagenaars

Enthousiast? Volg me ook op Instagram en Twitter.

Zelf meer schrijven? Check mijn e-book Interviewen voor Beginners op Etsy!
Samenwerken? Check ingelisedevries.nl.

Alle verhalen op dit blog schrijf ik vrijwillig. Vind je het tof om te lezen en wil je daar wat tegenover stellen? Via PayPal of een Tikkie kun je een zelf te bepalen bedrag naar mij overmaken.

Lees ook: De periodieke paniek van een freelancer