Menu & Search

Een kleine gids voor de thuiswerkers

Een kleine gids voor de thuiswerkers

Na zeven jaar freelancen en heel veel thuiswerken, deel ik graag mijn tips met je in deze tijden van nood.


Het is niet makkelijk, dat is deze hele situatie niet. Het coronavirus grijpt om zich heen en dat is eng. Althans, ik vind het best eng. Als freelancer weet ik ook niet hoelang mijn klussen nog gaan duren. Ja, ik nam bewust een risico. Maar op een pandemie met een lockdown als gevolg, had niemand gerekend. 

Maar! Laten we er het beste van maken. Net als velen deel ik ook graag mijn tips om thuis te werken. Vriendin en blogger Leonie deelde bijvoorbeeld al haar tips. Lees ze, ook zij is een thuiswerkpro. Misschien nog wel pro-er da ik.

Inmiddels werk ik ruim zeven jaar als freelancer. Als 21-jarige kreeg ik een onwijs vette klus aangeboden en besloot ik een sprong in het diepe te nemen. Dat is tot nu toe één van de beste beslissingen ooit geweest. Ik vind freelancen geweldig. En af en toe eng. Soms zit ik periodes bij opdrachtgevers op kantoor, maar vaak ook thuis. En met meer dan zeven jaar veel thuiswerken (en veel fouten maken), lukt het inmiddels aardig. Mijn tips daarom voor jullie op een rij. Zodat het voor jullie misschien ook wat makkelijker wordt.

Maar eerst dit

Je leest dit waarschijnlijk omdat je vanwege het coronavirus thuis moet werken. Het kan zijn dat dit stuk achterhaald is op het moment dat je het leest. Hou je alsjeblieft aan de maatregelen die zijn opgelegd door het kabinet. Luister naar de overheid. Zij nemen besluiten waarvan ze denken dat ze het beste zijn voor Nederland. Wees niet eigenwijs.

En laat je niet gek maken door alle complotgekkies op sociale media. Ik hou voor mezelf aan alleen nog NOS en het RIVM als bron te gebruiken. Ook om zelf niet helemaal gek te worden. We moeten dit samen gaan oplossen, dus luister voor deze ene keer gewoon eens naar Rutte. Als dit gedoe voorbij is, gaan we samen weer buiten de lijntjes kleuren. Beloofd.

Verander je ochtendroutine niet

Sta net als altijd op dezelfde tijd op, neem een douche, kleed je aan (trek een bh aan), ontbijt en geniet van een kop koffie. Doe eens gek en haal je koffie af als dat mogelijk is. Ga niet uitslapen of later beginnen. Je voelt je er alleen maar sloom door. En eerlijk is eerlijk, na zeven jaar trap ik hier ook nog in. Zoals vanochtend. De wekker stond om 8 uur zodat ik om half negen kon beginnen en ik begon om half 11. 

Daarnaast is het mijn advies om niet in je joggingsbroek te gaan werken. Of te beginnen vanuit bed. Voor sommigen werkt dit, maar meestal voel je je ook hierdoor sloom. Ik begin vaak om 7 uur voor een opdrachtgever, in mijn joggingbroek. Er zijn dagen dat ik om 3 uur ‘s middags klaar ben en me afvraag waar de dag is gebleven. Meestal voel ik me ook nog alsof ik al een week op een festival zonder douchefaciliteiten heb gezeten. Om nog maar te zwijgen over het niet eten omdat er niet zoveel meer in huis is. En dat was dan pas dag één.

Dus: sta op, houd je aan je ochtendroutine. Je voelt je écht beter gedurende de dag. En het maakt de transitie van thuiswerken terug naar kantoor ook makkelijker. Want uiteindelijk moet je toch weer naar kantoor.

Beweeg tijdens je reistijd

In ons kleine land reizen we bijna allemaal naar ons werk. Met de auto, het OV of de fiets: het is even een momentje voor jezelf. Je krijgt wat buitenlucht, wat beweging en je bent even met andere dingen bezig. Een podcast, een boek, dagdromen (mijn favoriet). Even lekker wakker worden. Ik heb enorm veel gereisd voor werk en ik mis het nog steeds. Ja, zelfs die keren dat ik vastzat in een andere stad omdat de sneeuw roet op het spoor gooide.

Gebruik de tijd die je normaal reist ook om wakker te worden. Maak een wandeling, ga een rondje hardlopen of doe een oefening via YouTube. Een lesje yoga, om maar wat te noemen. De eerste dagen is het verschrikkelijk, maar het zit al snel in je systeem. Je dag begint écht beter met een moment waarop je jezelf fysiek activeert. 

Neem pauze

En als het nog kan: ga naar buiten. Een wandelingetje, boodschappen, een gezonde lunch. Nu je toch thuiswerkt: maak een gezonde, verse maaltijd voor jezelf. Je moet een beetje gezond blijven dezer dagen. Doe daarnaast een dansje op je favoriete muziek als je even een kleine pauze neemt. Laten we wel wezen: op kantoor zul je dat niet zo snel doen. Mijn favoriete bezigheid is even heel hard meezingen met mijn favoriete muziek en mezelf een rockster wanen. Iets minder voor de buren in ons gehorige pand, trouwens. Maar het voelt top.

Pauzes hoeven niet perse lang te zijn. Maar even achter je computer vandaan is belangrijk. Je wordt er niet productiever op als je de hele dag naar je scherm kijkt.

Draai platen. Als je een platenspeler hebt. Veel mensen gebruiken de Pomodorotechniek, ik draai plaatjes. Het zorgt ervoor dat ik elk half uur even met wat anders bezig ben. Het is heel klein, maar wel een andere handeling. Een plaat omdraaien, een nieuwe uitzoeken. Zo blijf ik in beweging.

En blijf in beweging. Bel terwijl je ijsbeert door de woonkamer, bijvoorbeeld. Normaliter wandel je door het kantoorpand, ga je naar meetings, wiebel je van je ene been om je andere terwijl je ongemakkelijk met die ene collega bij het koffiezetapparaat staat te praten. Je moet nu ook iets doen. Zitten is helemaal niet leuk.

Zorg voor ritueeltjes

Dat klinkt echt veel zweveriger dan het is. Een plaat draaien is voor mij namelijk al een ritueel. Ik ben even heel bewust bezig met muziek. Waar heb ik zin in, welke muziek maakt mij blij op dit moment? Ik moet moeite doen om het op te zetten en daardoor geniet ik er extra van. Oh ja, met platen kopen steun je trouwens ook artiesten die het nu moeilijk gaan krijgen (of al hebben). 

Koffie zetten is voor mij ook zo’n ritueel. Ik maal de bonen, schuim de melk op. We hebben een espressomachine die ervoor zorgt dat ik ook echt even koffie maak en het niet gedachteloos achterover gooi. Zoek jouw momentjes thuis die je even heel mindful bezig laten zijn met iets anders dan werk. Thuis moet je daar harder naar zoeken dan op kantoor.

Sluit je dag af

Yay, je hebt de dag overleefd! Je kunt het, thuiswerken. Je was productief, de baas was blij. nu is het je eigen tijd.

Zorg dat het ook echt jouw tijd wordt. Neem een moment om je computer af te sluiten, hem op te bergen uit het zicht en echt even te ontspannen. Normaliter kun je werk als het goed is achterlaten op werk. Nu is je thuis ineens je werk. Dat kan ervoor zorgen dat je door wil werken terwijl dat niet nodig is. Zorg daarom dat je werkspullen echt uit het zicht zijn. Niemand wil 24/7 werken, ook de mensen die het doen niet. Geloof me, ik was er ooit zo een. Het is voor niemand leuk.

Bonus: zorg voor een goede werkplek

Dus dan heb je het thuiswerken overleefd én het virus! Nu zit je alleen thuis met een muisarm. Zorg goed voor je lijf en koop een standaard voor je laptop zodat het beeldscherm op ooghoogte staat, zorg voor een externe muis en een toetsenbord. Zo is de kans op fysieke klachten weer wat verminderd. Zelfs aan de keukentafel.

Lees ook: School? Ik leer liever in mijn eigen tijd.

Enthousiast? Volg me ook op Instagram en Twitter. Samenwerken? Check ingelisedevries.nl.

Alle verhalen op dit blog schrijf ik vrijwillig.