Menu & Search

Beroemd worden? Zorg dat je coach wordt

Beroemd worden? Zorg dat je coach wordt

Eindelijk leek de tijd van boekenschrijvers een beetje voorbij. Toen ik in 2012 begon met fulltime schrijven, leek iedereen om me heen bezig met een debuutroman. Aan de lopende band brachten jonge schrijvers hun eerste en meestal ook laatste roman uit.

Het klinkt wat zuur – ik heb mijn talent tot een roman schrijven nog niet ontdekt dus dat is het ook – maar er zitten nogal wat voordelen aan. Deze golf van debuterende schrijvers, wat de kwaliteit ook was, heeft er mede voor gezorgd dat er eindelijk meer diversiteit in ons literaire landschap zit.

Beroemd worden

Het was een tijdje rustig rondom de cliché-variant coming of age-romans. Althans, in mijn bubbel zitten er nog weinig, misschien heb ik ze vakkundig gefilterd omdat ik net als hen ook ouder ben geworden. Ik kreeg het idee dat de hype van ‘boekenschrijver’ – een enorm geromantiseerd beroep – was verschoven naar beroemd worden in het algemeen. YouTube en Instagram staan vol met mensen die alles waarin ze willen uitblinken nét niet goed genoeg kunnen, uitzonderingen van uiterst getalenteerde mensen daargelaten. Je weet dat van jezelf hopelijk.

Niet zomaar alles zijn

We leven in een tijd waarin iedereen maar alles moet kunnen zijn. In theorie een prachtige filosofie waar ik helemaal achter sta. In de praktijk lijken we nog wel eens te vergeten dat het niet betekent dat je zomaar alles bént, maar dat je daar ook hard voor moet werken en in veel gevallen toch een beetje aanleg én geluk voor nodig hebt. Of een afgeronde opleiding.

Als je van zingen houdt, ben je niet ineens muzikant. Als je leuk kunt praten op YouTube niet eens presentator en de quarter life crisis of een burnout maakt dat je ook niet ineens coach. Net als dat wanneer je ergens héél erg goed in bent, je er misschien je geld niet mee kunt verdienen.

Dat je een grote schare volgers hebt, maakt je ook niet meteen getalenteerd in hetgeen wat je doet (wel in je marketingkunsten én je bent waarschijnlijk oprecht een leuke verschijning en mens) en al helemaal niet gecertificeerd als coach. Ervaringsdeskundige, dát zeker.

Zelfbenoemde coaches

Toch stroomt mijn mailbox nog steeds vol met boeken van mensen die op de markt worden gezet als coach. Begrijp me niet verkeerd, ik ben zeer voor het fenomeen coaches. Ik geloof dat iedereen wel iemand kan gebruiken die je verder helpt. Soms is er niemand in je omgeving die je verder kan helpen, hoe fijn is het dan als iemand die verder van je af staat je verder kan helpen? Of dat nou een coach of een psycholoog is.

Zolang het maar wel gaat om iemand die gecertificeerd is. Iemand die weet waar hij of zij mee bezig is. Niet iemand die een leuk coachingsbedrijf is begonnen en na nog geen jaar ondernemen zelf omvalt. Of iemand die denkt de wijsheid in pacht te hebben na een burnout, boreout of een zoektocht naar zichzelf tijdens een Full Moon-party in Thailand. Er zijn talloze van deze figuren en ze schrijven en masse boeken over hoe het leven werkt. Ze hebben allemaal dat net iets te zielige verhaal waar we vroeger voor vielen bij popsterren. Verkoopklare producten.

Boeken van experts

Gelukkig zijn er ook veel boeken op de markt die meer toevoegen dan ‘als je geen zin hebt in seks dan maak je maar zin’. Handboeken die je helpen meer mindful te zijn of je imperfecties omarmen, boeken die je de mooie dingen van het leven laten zien en tips van onderzoekers en psychologen hoe je nou het beste voor jezelf kunt zorgen in een druk leven. Boeken waar je echt wat aan hebt, omdat experts aan het woord komen die onderzoek hebben gedaan. Of boeken die simpelweg een ervaring beschrijven.

Natuurlijk is niet elk boek voor iedereen, maar veel mensen hebben wat aan deze boeken. Boeken die meer vertellen dan mooie kiekjes van knappe koppies en een ‘inspirerend’ levensverhaal dat simpelweg ‘het leven’ zou moeten heten. Uiteindelijk beschrijft bijna iedereen de fase waar we allemaal doorheen gaan. Zo uniek is het allemaal niet.

Geen expert

Als je je twintigerscrisis, je adolescentie en je zoektocht naar jezelf overleeft, maakt je dat nog geen expert. Je bent misschien iemand die goed verhalen kan vertellen, zichzelf goed in de markt kan zetten en – zo blijkt meestal – iemand die fotogeniek is. Niet iemand die opgeleid én gecertificeerd is om anderen te helpen. Het is een opgepoetste marketingtool. En dat steekt me nog het meest. De insteek dat het is om anderen te helpen, maar uiteindelijk draait alles alleen maar om de schrijver zelf. Ook hier de uitzonderingen daargelaten.

Nu ben ik niet tegen iemand die het graag om zichzelf laat draaien, integendeel. Geef mij de Kim Kardashian’s van deze wereld maar. Maar wees er dan wel gewoon eerlijk over dat je het doet om jezelf in de spotlights te zetten en dat het je doel is om rijk en/of beroemd te worden met iets wat je leuk vindt. Maak dat selfieboek. Deel die prachtige foto’s van jezelf in weinig kleding. Schreeuw om aandacht, doe het letterlijk.

Doe niet alsof het is om anderen te helpen. Wees eerlijk dat je verhaal een vehikel is om dát doel te bereiken. Eerlijk duurt het langst. En als je dan toch graag dat boek wil schrijven, vertel me dan alsjeblieft hoe het je is gelukt om zo bekend te worden. Dat lijkt iedereen te willen, klinkt mij in de oren als het recept voor een bestseller.

Enthousiast? Volg me ook op Facebook, Instagram en Twitter! Liever in je mailbox? Schrijf je dan hier in voor mijn maandelijkse nieuwsbrief.

Bijna alle verhalen op dit blog schrijf ik vrijwillig. Vind je het tof om te lezen en wil je daar wat tegenover stellen? Via PayPal kun je een zelf te bepalen bedrag naar mij overmaken.

Verhalen die betaald tot stand zijn gekomen, linken altijd door naar de originele opdrachtgever.