Menu & Search

Hypergezonde courgette-pasta met avocadosaus

Hypergezonde courgette-pasta met avocadosaus

Courgette-pasta om even te detoxen

In de zomer is het eigenlijk na elk weekend wel raak. Er moet weer even pas op de plaats na een festival voor drank, weinig slaap en ongezond eten. Zo ook na Lowlands.

Hoewel het alweer twee weken geleden is (ruim), staat het festival nog vers in mijn geheugen gegrift. Zo ook het recept dat ik de dinsdag erop maakte. Na een weekend vol patat en ander fast food, was het tijd voor wat groentjes. Even lekker detoxen met courgette-pasta, zoals ze dat hip noemen. Om het ‘t weekend erop weer teniet te doen.

Vis, vlees of vega

En hoe krijg je groenten nou makkelijker binnen dan met groentenpasta? Precies. Dus ik besloot een courgette-pasta met een frisse groene avocado-komkommersaus te maken. Voordeel: je gooit bijna alles in de blender en klaar ben je.

Voor de niet-visliefhebbers, kip (even aanbakken) zal ook heerlijk zijn. En wil je voor de vegan variant gaat, vervang dan gewoon de vis voor een stevige groente. Zoals een puntpaprika in stukjes. Of aubergine, even aangebakken. Allemaal heerlijk. En de visvariatie is prima te doen met garnalen. En die hard pastafans: je kunt de courgette-pasta ook prima vervangen door échte pasta.

Diepvriesavocado’s

Oh, en bij gebrek aan bruikbare avocado’s in de supermarkt, ben ik voor de diepvriesvariant gegaan. Een ellendige lange treinreis heeft ervoor gezorgd dat ik geen zin meer had om naar een andere supermarkt te gaan. Gelukkig heeft de supermarkt waar ik was ingevroren avocado’s. En dat blijkt prima te werken, mits je ze wel even laat ontdooien voor je ze blendert.

Lees ook: Courgette-venkelsoep, Turks brood en rode bietjeshumus

Courgette-pasta met avocadosaus
Courgette-pasta met avocadosaus

Dit heb je nodig

– 200 gram cherry tomaten
– 400 gram courgetti of 1 courgette per persoon
– 250 gram pangasiusfilet, gemarineerd in peper en zout
– 170 gram komkommer
– 250 gram avocado (alleen het vruchtvlees, bijvoorbeeld uit de diepvries)
– 2 gram bouillonpoeder (gistvrij)
– 250 milliliter water
– Een scheut (plantaardige) yoghurt
– Twee tenen knoflook
– Theelepel paprikapoeder
– Cayennepeper, zout en peper naar smaak
– Eventueel citroensap
– Sesamzaad ter garnering

Zo doe je het

Doe de ontdooide avocado samen met het water en de yoghurt en pureer tot een gladde mousse. Snij ondertussen de komkommer en knoflook klein en doe ook in de blender. Wacht tot de boel glad is. Doe ook het bouillonpoeder, het paprikapoeder, cayennepeper, zout en zwarte peper naar smaak in de blender. Citroensap kan de saus net even een andere twist geven, dus hou het bij de hand.

Kun je ondertussen mooi vast de pangafilet of je andere vulling aanbakken. Zorg dat pangasiusfilet of kip al gaar is voor je de saus toevoegt.

Bak de courgetti even aan bij de vis, kip of groente. Een paar minuutjes moet genoeg zijn. Voeg de saus toe en warm het geheel goed door. Halveer de tomaatjes en voeg op het laatst toe, warm nog een minuutje mee.

Nu is het alleen nog een kwestie van opscheppen en de sesamzaadjes erover te strooien. Eetsmakelijk!

Enthousiast? Volg me ook op Facebook, Instagram en Twitter!