Menu & Search

Eetsmakelijk! Zo maak je heerlijke ontbijtmuffins

Eetsmakelijk! Zo maak je heerlijke ontbijtmuffins

Als ik op de dagen dat ik forens iets lastig vind, is het wel gezond ontbijten. Ik neig toch vaan naar een croissant in plaats van een gezonde bak yoghurt of een broodje. Dus ik ben op zoek gegaan naar manieren om die croissantjescraving een beetje tegen te gaan. Een goeie manier vind ik daarvoor ontbijtmuffins.

Ontbijtmuffins in de vriezer

Het grote voordeel: je hebt ze zo gebakken. Nog groter voordeel: je kunt ze invriezen en de avond voordat je ze wil eten in de koelkast laten ontdooien. Kortom: kost je ook nog eens geen tijd. En, extra tip, je hebt muffinsvormpjes van siliconen. Die kun je dus gewoon bewaren, afwassen en opnieuw gebruiken. Stukje milieuvriendelijker dan de papieren variant.

Maar, de ontbijtmuffins dus. De vorige keer maakte ik bijna vegan bietenmuffins. Voor deze variant wilde ik helemaal vegan én geen suiker gebruiken. Na wat zoeken, vond ik een recept van Uit Pauline’s Keuken. Met honing, ei en olie. Olie is een goede botervervanger, maar maakt het wel een caloriebom op de vroege morgen.

Vegan variant

Daarom besloot ik de honing, olie en het ei weg te laten (ik vind eieren de duivel) en één overrijpe banaan toe te voegen aan het recept. Dat is een prima keuze geweest want de ontijtmuffins zijn een soort taartje in de ochtend maar niet al te zoet. En ik kan weer even lekker ontbijten.

Dit heb je nodig

– Eén ietwat overrijpe banaan
– 150 gram havermout
– 130 milliliter (plantaardige) melk
– Twee theelepels bakpoeder
– 90 gram vijgen (in stukjes)
– 80 gram pecannoten
– Kaneelpoeder naar smaak
– 40 gram cranberries
– Een snuf zout

Hoe dan?

Dat kan Pauline je natuurlijk het beste vertellen. Ik heb het recept iets aangepast. In plaats van de zonnebloemolie en het ei toe te voegen, prakte ik de banaan en voegde die toe. De rest doe je net als Pauline het doet. Ontbijtze!

Enthousiast? Volg me ook op Facebook, Instagram en Twitter!