Menu & Search

#Instafood: Rode bietenmuffins

#Instafood: Rode bietenmuffins

Zonder foodblog hoor je er niet meer bij. Als liefhebber van #instafood, gooi ook ik graag mijn maaltijden online. Maar waarom een overheerlijk gerecht online gooien zonder recept? Deze week: #Instafood: Tien keer een rode bietenmuffin.

De afgelopen jaren zijn er bij mij net even teveel kilo’s bijgekomen. Eén van de lastige dingen als je vroeg moet reizen, vind ik toch wel gezond ontbijten. Elke dag havermout gaat vermoeien, net als brood met humus. Dus ging ik op zoek naar gezonde ontbijtjes.

Taart als ontbijt

Het liefst ontbijt ik met een croissant of een ander koolhydraatrijk en voedingswaardearm ontbijt. Daar word je natuurlijk niet gezonder van. Gelukkig is er een goed alternatief: ontbijten met soort-van-taart. Ontbijtmuffins. Ze doen overigens ook prima dienst als tussendoortje of traktatie. Na wat gegoogle kwam ik uit op dit recept van De Groene Meisjes. En ja, het is een aanrader!

Wel heb ik het recept enigszins aangepast. Van havermout weet ik dat het me tot de lunch gevuld houdt. Dus staafmixerde ik 230 gram havermout tot meel in plaats van de rijstmeel waar Merel mee kookt. Bij gebrek aan agavesiroop, greep ik naar de honing. Niet meer vegan natuurlijk. Mocht je dat om welke reden dan ook willen, dan tipt SquatCilla om dadels te gebruiken als vervanging. Die zijn ook heerlijk zoet, vullen én zijn plantaardig. Een banaan kan overigens ook prima dienstdoen als binder en zoeter.

Lees ook: Rotterdam krijgt nieuwe healthy concept store

Wat heb je nodig?

Ook bezit ik geen sapmachine waar pulp uit komt, waar Merel haar muffininspiratie vandaan haalt. Dus staafmixerde ik ook gewoon 150 gram rode bietjes. Werkt als een tierelier! En als laatste aanpassing verving ik de rozijnen door cranberries. Want cranberries. Volgens mij ook heerlijk met verse blauwe bessen erin!

– 230 gram havermoutmeel
– 150 rode bieten (gepureerd)
– Twee theelepels bakpoeder
– Een theelepel kaneel
– Een snuf zout
– 240 milliliter plantaardige melk
– 85 gram honing, agavesiroop of 5 a 6 dadels (gepureerd)
– 50 gram rozijnen, cranberries of ander (gedroogd) fruit

Hoe dan?

Nu kan ik natuurlijk heel uitgebreid gaan vertellen hoe je de muffins het beste kunt maken. Maar waarom zou ik dat doen als Merel dat al heeft gedaan? Ere wie ere toekomt, klik hier voor Merel’s overheerlijke bietenmuffinrecept!

Oh, en extra tipje voor als je nog wat duurzamer wil bakken: verschillende winkels hebben siliconen muffinvormpjes. Duurder dan de papieren, maar je kunt ze na het afwassen talloze keren opnieuw gebruiken!